Wednesday 6 April 2011

DOA DIKURNIAKAN HIKMAH

Maksudnya : “ Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan agama dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh; “ ( Surah As Syuara’ : 83 )

ULASAN AYAT :


1.        Di dalam ayat ini adalah sebuah doa memohon hikmah serta dihubungkan bersama orang-orang yang soleh. Menurut Iman Ibnu Qudamah : ” Hikmah ialah gabungan antara ilmu dan amalan. ” Manakala menurut Ibnu Qutaibah : ” Tidaklah seseorang itu dinamakan bijaksana sehingga digabungkan antara ilmu dan amalan. ”

2.        Hikmah disini juga bermaksud rahsia atau maksud yang tersirat kadang-kadang di luar jangkauan batasan akal manusia.

3.        Memiliki ilmu dan amal adalah perkara yang amat penting untuk kita usahakan, agar kita mendapat hikmah. Hikmah tidak akan di dapati dengan sendirinya tanpa mencari serta di dahului bersama ilmu dan amal.

4.        Setelah memiliki hikmah maka di dalam doa di atas memohon agar di masukkan juga bersama golongan orang soleh. Ini menunjukkan kepentingan antara kaitan ilmu hikmah dengan orang-orang soleh.

5.        Orang soleh adalah golongan orang-orang yang baik ilmu, amal serta akhlak mereka. Mereka adalah dikalangan hamba-hamba yang mendapat perhatian dan kebaikan ALLAH SWT. Berdamping dengan orang soleh akan menjadikan kehidupan kita diselubungi kebaikan yang melimpah.

6.        Sesungguhnnya ilmu, amal dengan berdamping bersama orang soleh, akan membuatkan hati kita menjadi lapang, meluaskan pandangan, membuka hati dan jiwa kita sehingga keluar daripda berbagai keresahan, kegundahan dan kegelisahan. WALLAHU’ALAM.

No comments:

Post a Comment

Followers