Wednesday 20 February 2013

RAHSIA PERGERAKAN DI DALAM SOLAT





Terdapat lebih 656 otot di dalam tubuh kita yang berada daripadanya mengalami peregangan, pergerakan dan pengenduran semasa gerakan solat.

Berdiri Tegak
  • Berdiri tegak dan lurus menjadikan titik tumpuan beban tubuh tertumpu pada kedua-dua telapak kaki secara seimbang. Secara prtopedik, rutin ini melatih kekuatan tulang kaki dan ekstremiti bawah menerima serta menampung beban tubuh secara rutin.
Takbir 
  • Mengangkat tangan ketika takbiratul ihlam memudahkan nafas dihirup. Waktu itu, paru-paru mengembang dan otot diafragma mendatar. Mendakap tangan ke dada memberikan kesan yang sebaiknya di mana paru-paru mengempis dan mengeluarkan nafas.
Rukuk
  • Posisi rukuk, terutamanya ketika terjadi peralihan menuju iktidal, memberikan tekanan pada pundi kencing oleh tulang belakang dan tulang kemaluan. Ini melancarkan lagi proses membuang air kecil dan mencegah gangguan prostat.
Sujud
  • Sujud yang wajib sebanyak 34 kali sehari menjamin aliran darah ke arah otak, khususnya darah di saluran vena. Ini menyebabkan pengembalian darah menujuke jantung lebih mudah.
Duduk Iftirasy
  • Duduk iftirasy menjaga kesihatan sendi dengan mengaktifkan kelenjar peluh yang dilipat pada bahagian paha. Bertemunya lipatan paha dan betis meningkatkan pengeluaran peluh. Ini mampu mencegah pengaburan dengan mengeluarkan mineral dan garam-garam yang mungkin ada pada lipatan mata.
Transisi
  • Pergerakan daripada satu kedudukan ke kedudukan lain yang berlaku sekurang-kurangnya 85 kali sehari mempengaruhi organ-organ pencernaan, sistem kencing, jantung dan saluran darah.
Salam
  • Gerakan salam iaitu memutar kepala ke kanan dan kekiri berguna bagi meregangkan otot-otot kepala dan leher. Ini menjadikan senaman ringan dalam memelihara keanjalan kulit wajah.
Thuma'ninah
  • Thuma'ninah atau berhenti seketika. Rutin solat menjadi masa rehat daripada aktiviti rutin dunia sehingga tubuh hati dan fikiran kita menjadi segar semula.

No comments:

Post a Comment

Followers