Saturday 16 October 2010

Khutbah Perintah Menegur dan Memerangi Penzaliman

Pada suatu malam Imam Ali bin Abi Thalib k.w. berkata, sampai bila kita (berehat-rehat saja) tidak berusaha membangkitkan umat. Kemudian dia berdiri dan berkata, "Segala puji bagi Allah, Zat yang apa Ia batalkan tidak dapat ditetapkan dan apa yang Ia tetapkan tidak dapat dibatalkan.

Kalau Dia berkehendakkan maka tidak akan ada dua orang dari umat ini yang berselisih. Bahkan kalau Allah menghendaki seluruh makhluk-Nya yang ada ini tidak akan ada yang bertengkar dalam masalah-masalah yang mereka hadapi, orang miskin tidak akan pernah iri kepada orang kaya, jika Allah menghendaki.

Sekelompok manusia yang mempunyai kekuatan telah mengiring kita sehingga kita berada dalam keadaan seperti ini. Namun kita yakin semua tindakan yang kita lakukan dilihat dan didengar oleh Allah. Kalau Allah menghendaki maka Dia akan mempercepat datangnya siksaan dan pertolongan. Dia juga akan segera menegur orang-orang yang zalim, dan segera memberitahu ke manakah tempat kembali orang-orang yang baik. Akan tetapi Dia menetapkan bahawa dunia adalah tempat menanam amal dan akhirat adalah tempat menuai pahala dan putusan. Allah SWT berfirman:

"Dia memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat jahat terhadap apa yang telah mereka kerjakan dan memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik dengan pahala yang lebih baik (Syurga)." 
                                                                                                                                      
                                                                                                                                       (An najm, 53:31)

Ingatlah, insya Allah esok kalian akan bertemu dengan musuh. Oleh kerana itu, isilah malam ini dengan memperbanyak ibadah, memperbanyak membaca Al-Quran, meminta kesabaran dan kemenangan daripada Allah SWT. Hadapilah musuh-musuhmu itu dengan keyakinan yang tinggi dan ketetapan hati yang kukuh. Jadilah kalian orang-orang yang benar.

                                                                        (Sumber: Syarh ibnu Abil-Hadid, 1/481 dan Tarikh at-Tabari, 6/7)


Petunjuk Hidup Berkualiti



No comments:

Post a Comment

Followers