Friday 27 May 2011

BERWASPADA SELALU



Maksudnya : Apabila kamu ingin menjatuhkan hukuman ke atas dua orang lelaki ( yang diadili kes mereka), janganlah kamu membuat hukuman kepada yang pertama (selepas mendengar katanya), sehinggalah kamu mendengar penjelasan pihak yang satu lagi, ketika itu, barulah kamu akan tahu bagaimana untuk menetapkan hukuman ( Riwayat At-Tirmizi; Hadis bertaraf Hasan)


ULASAN AYAT:


1) Tergesa-gesa dalam menjatuhkan hukuman tanpa mendengar keterangan atau penjelasan daripada kedua-dua belah pihak adalah merupakan satu kesalahan.


2) Perkara ini bukan hanya perlu diguna pakai oleh hakim atau qadhi dalam membuat keputusan, malah ia juga perlu diaplikasikan oleh kita dalam kehidupan seharian.


3) Dalam hidup bermasyarakat, kadangkala kita mudah mendengar fitnah atau khabar angin yang tidak diketahui sumber atau kesahihannya menyebabkan kita mudah menjatuhkan hukum tanpa usul periksa.


4) Dalam konteks bekerja, apabila seseorang pekerja melakukan kesilapan terutamanya berkaitan tugasan yang diberikan, sudah sepatutnya pihak yang berautoriti mendengar terlebih dahulu penjelasan daripada individu tersebut tanpa menerima ’bulat-bulat’ apa yang disampaikan orang lain.

5) Jika perkara seumpama ini diaplikasikan dan apa yang disabdakan oleh Nabi Muhammad S.A.W. diikuti, sudah pasti kita akan hidup dalam suasana harmoni, tanpa ada prasangka dan hasad dengki.

6) Jangan disebabkan satu kesalahan lampau, kita menghakimi seseorang dengan tidak sewajarnya. 
WALLAHU’ALAM

No comments:

Post a Comment

Followers