Friday 13 July 2012

BISIKAN SYAITAN

Para ulama membincangkan mengenai bisikan syaitan sebagaimana yang terdapat dalam surah al-Nas. Allah s.w.t berfirman, mafhumnya: "Katakanlah (wahai Muhammad): 'Aku berlindung kepada Rab (Allah) Pemelihara sekalian manusia. Yang menguasai sekaian manusia. Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia. Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam dada manusia.(Iaitu pembisik dan penghasut) daripada (golongan) jin dan manusia.

Al-Qadi Abu Ya'la berkata: "Boleh jadi makna al -waswas ialah tersembunyi atau bisikan yang hanya dirasakan di hati, yang kadang-kadang berlaku ketika seseorang berfikir dan kemudian beraloh anggota tubuh manusia. Berbeza dengan pendapat ahli teologi yang mengingkari perbuatan atau rasukan syaitan dalam tubuh manusia kerana mereka menganggap mustahil adanya dua roh dalam satu jasad.

Difinisi Bisikan Syaitan

Perkara ini dikuatkan dengan firman Allah SWT mafhumnya: "Yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia." Begitu juga dengan sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh imam al-Bukhari, Abu Daud, Ibn ajah dan lain-lain yang bermaksud: "Sesungguhnya, syaitan berjalan dalam diri anak Adam melalui aliran darah. Aku bimbang ia menyusup sesuatu ke dalam hati mereka." Imam Ibn Kathir mentafsirkan ayat ini sebagai: "Daripada kejahatan bisikan syaitan yang biasa bersembunyi iaitu syaitan berada di atas hati anak Adam. Jika dia lalai, maka syaitan membisik kepadanya, dan jika dia menyebut nama Allah, syaitan pun bersembunyi.

Imam Abu Daud meriwayatkan dari Ibn Abbas tentang ayat ini:"Perumpamaan syaitan seperti anak kecil yang meletakkan mulutnya pada hati seseorang, lalu dia membisikkan. Jika orang itu menyebut nama Allah, maka syaitan itu bersembunyi." Sa'id Masur dan Ibn Abi Daud meriwayatkan daripada 'Urwah bin Ruwaym bahawa Isa anak Maryam a.s berdoa kepada Tuhannya agar memperlihatkan kedudukan syaitan di sisi anak Adam.

No comments:

Post a Comment

Followers