Saturday, 30 March 2013

HASAT DENGKI MEMBAKAR DIRI

 

Sejarah Hasat Dengki

Hasat dengki telah bermula sejak Allah s.w.t menciptakan Nabi Adam lagi. Apabila Allah memerintahkan para Malaikat dan iblis sujud kepada Nabi Adam, para Malaikat mematuhi perintah Allah, manakala iblis mengengkari-Nya. Ia berasa iri hati terhadap Nabi Adam dan merasakan dirinya lebih baik. Akibat kesombongan itu, Allah mengistiharkan iblis sebagai penghuni neraka. Inilah sifat permulaan hasat dengki.

Punca yang menghalang Iblis untuk sujud kepada Nabi Adam tidak lain dan tidak bukan adalah daripada dengki, bongkak, sombong dan riak. Ia berasa dirinya jauh lebih baik daripada Nabi Adam.

Sejarah Qabil dan Habil

Apabila berlaku konflik antara Qabil dan Habil, Allah menurunkan perintah agar kedua-duanya mempersembahkan korban. Habil menerima perintah tersebut dengan lapang dada dan memilih binatang ternakan yang paling berkualiti untuk dipersembahkan kepada Allah. Sebaliknya, Qabil menerima perintah Allah dengan rasa terpaksa dan mempersembahkan hasil pertanian yang paling buruk.

Dengan dua bentuk korban yang amat berbeza, sudah tentu Allah memilih korban yang dipersembahkan dengan hati ikhlas dan penuh pengharapan sebagai hamba. Walaubagaimanapun, Qabil tidak berasa senang dengan keadaan tersebut. Perasaan iri hati yang meluap-luap akhirnya menimbulkan perasaan dendam dalam dirinya. Akhirnya, Qabil membunuh Habil akibat hasad dengki yang tidak tertahan lagi.

Sebab-sebab Hasat Dengki

Imam Al Ghazali menyimpulkan sebab-sebab yang boleh menimbulkan perasaan hasad dengki, antaranya ialah:
  • Perasaan permusuhan dan kebencian
  • Berasa diri mulia
  • Takabbut
  • "Ujub
  • Takut terlepas sesuatu tujuan dan habuan
  • Ghairah menjadi ketua dan mencari populariti
  • Busuk hati
 
Ubat penyakit dengki

Ubat bagi penyakit dengki ialah dengan melakukan sifat yang berlawanan dengan sifat dengki. Ringkasnya, seseorang yang ingin menghindarkan sifat hasad dan dengki hendaklah menanam dalam jiwa perkara-perkara berikut:
  • Menanam sifat seorang hamba yang tawaduk kepada Allah
  • Tidak memperhambakan diri kepada keduniaan dan kebendaan
  • Bertakwa
  • Yakin kepada qada dan qadar
  • Tidak meninggalkan amalan wajib seperti solat lima waktu dan menghindarkan diri daripada perkara-perkara maksiat yang ditegah oleh Allah. 
Sumber : al-Ustas no 12 - Dr. Mohd Sukki Othman

No comments:

Post a Comment

Followers