Sunday 30 September 2012

BERKAT HIDUP DENGAN BERSEDEKAH

 

Amalan bersedekah sangan berkait  dengan keberkatan hidup. Berkat ialah keadaan berterusannya kebaikan pada sesuatu perkara. Berkat boleh berlaku pada harta benda, umur, masa, tubuh badan, keturunan, rumah tangga atau apa-apa sahaja yang Allah kurniakan kepada hamba-Nya sebagai modal kehidupan.

Ada sebuah hadis, Rasulullah s.a.w menceritakan bahawa ada dua malaikat yang Allah tugaskan pada setiap pagi khusus untuk mendoakan hamba Allah yang gemar bersedekah. Malaikat itu mendoakan agar dia terus dikurniakan kebaikan oleh Allah. Manakala hamba Allah yang kedekut, malaikat mendoakan agar kehidupannya menjadi kerugian.

Dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah bersabda: "Ubatilah sebagai penawar bagi penyakit dengan bersedekah." (Riwayat al-Tabarani)

Ada satu kisah, seorang lelaki yang menderita penyakit bisul di seluruh tubuhnya sejak tujuh tahun bertanya kepada Ibn al-Mubarak tentang penawar penyakitnya. Ibn al-Mubarak menjawab: "Ketika ini orang ramai memerlukan air kerana musim kemarau. Maka saya cadangkan supaya tuan buatkan telaga yang boleh dimanfaatkan oleh masyarakat. Insya-Allah, penyakit tuan akan sembuh.

Alhamdulillah, Allah menjadiakan sedekah itu sebagai sebab kesembuhan penyakit yang dideritainya itu.


Sumber: al-Ustaz 06 - Ustazah Norhafizah Hj. Musa

No comments:

Post a Comment

Followers