Sunday 30 September 2012

PERBETULKAN SAF SOLAT

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMelMdngIza3_-UI_FF9QWYspWEUCG2wZHjsCpnOKbKOBWyMmw1wnZqeCK-tQ3z5cuGDN49RReENLHi1b-R84qwlwD1lCo92wzKJuC_ekbnRZu8_9lT-Yuivy6EtLVH98d7iLp3m_pdlc/s400/solat-jemaah.jpg

 Berkaitan dengan saf solat, ada dua hadis yang patut kita renungkan. Dalam sebuah hadis riwayat Muslim daripada Abu Mas'ud berkata: "Rasulullah s.a.w pernah menyapu bahu-bahu kami semasa solat, lalu bersabda: "samakan oleh kamu semua akan barisan-barisan, dan jangan ada yang berselisih bahu (tidak sama di antara kamu semua). Kerana perbuatan ini menyebabkan hati kamu semua tidak sependapat (berselisihan). Orang yang dewasa dan berakal di antara kamu hendaklah berada berhampiran denganku, kemudian baris berikutnya (kanak-kanak yang cerdik, kemudian khunza dan terakhir sekali ialah perempuan).

Manakala hadis riwayat Abu Daud daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah bersabda: "Perbetulkan kedudukan saf-saf solat kamu semua. Samakanlah kedudukan antara bahu-bahu. Penuhilah semua ruang-ruang kosong. Dan berlemah lembutlah semasa mengajak saudara-saudaramu meluruskan saf-saf solat. Jangan sekali-kali kamu semua membiarkan ada ruang kosong kerana ia akan diisi oleh syaitan. Sesiapa yang merapatkan saf, maka Allah akan merapatkan hubungan dengannya. Dan sesiapa yang memutuskan saf (tidak suka memenuhi tempat-tempat yang kosong), nescaya Allah akan memutuskan hubungan dengannya.

Dalam hadis pertama, kita dapati Rasulullah menjelaskan bahawa saf solat yang bengkang-bengkok akan membawa kepada perselisihan dalam masyarakat Islam. Di dalam hadis kedua pula, Rasulullah menjanjikan saf solat yang tidak rapat akan membawa kepada putus hubungan dengan Allah. Dua janji buruk ini sebenarnya sudah cukup untuk menghancurkan umat ini jika ianya terlaksana.


Sumber : al-Ustaz 06 - Ustaz Muhammad Haidzir bin Husin

No comments:

Post a Comment

Followers