Thursday 28 March 2013

HUKUM-HUKUM DASAR SYARIAT ISLAM


Hukum Halal

Takrif Halal
  • Sesuatu yang dibolehkan (tidak berdosa) memakai, memakan, atau mengerjakannya setelah ada pengesahan (sah) menurut syarak.
Firman Allah SWT:

Maksudnya: Makanlah daripada yang baik (halal) dan kerjakanlah amalan soleh.


Allah SWT memerintahkan kita makan dan minum daripada bahan-bahan yang baik iaitu halal, suci lagi bersih sebelum melakukan ibadat dan amalan soleh lain.

Di samping itu, binatang yang boleh dimakan seperti kambing, ayam, dan lembu perlu disembelih terlebih dahulu sebelum dimakan, sesuai dengan tuntutan Islam.


Hukum Haram

Takrif Haram
  • Sesuatu yang diberi pahala apabila meninggalkannya dan berdosa apabila mengerjakannya di sisi syarak. Hukum ini berlawanan dengan halal.
Terdapat hadis yang diriwayatkan dari Nabi SAW bermaksud:

"Setiap daging yang tumbuh daripada (hasil makanan) yang haram, maka neraka lebih layak baginya"

Antara makanan atau minuman yang haram ialah daging babi, arak dan sebagainya.

Di samping itu, islam juga menetapkan supaya kita menjauhi perbuatan-perbuatan haram seperti memakan harta anak yatim, bertenung nasib, bergaul bebas lelaki dan wanita yang bukan mahram, berjudi, membuka aurat (kecuali yang diharuskan oleh syarak) dan lain-lain amalan dilarang.


Hukum Wajib

Takrif Wajib
  • Sesuatu yang diberi pahala apabila dikerjakan dan berdosa apabila meninggalkannya. Contohnya: Amalan solat lima waktu, puasa pada bulan Ramadan dan sebagainya.
Allah SWT berfirman maksudnya:

Sesungguhnya solat (sembahyang) itu merupakan kewajipan yang telah ditetapkan atas orang Mukminin dan (Mukminah) (Surah al-Nisa : 103)


Hukum Sunat

Takrif Sunat
  • Sesuatu yang diberikan pahala jika dikerjakannya dan tidak bedosa apabila meninggalkannya, Contohnya: Solat Sunat, bersedekah, puasa sunat dan sebagainya.
Amalan-amalan sunat ini merupakan amalan tambahan atau sokongan untuk menampung mana-mana kekurangan dalam ibadat wajib yang kurang sempurna.

Di akhirat kelak, apabila setiap insan dihadapkan ke muka pengadilan Allah, setiap amalan wajib seperti solat dan puasa akan dinilai kesempurnaannya. Jika kurang sempurna, maka ditanya pula tentang amalan-amalan sunat seperti solat sunat dan puasa sunat untuk menokok amalan wajib.


Hukum Makruh

Takrif Makruh
  • Sesuatu amalan yang diberi pahala jika ditinggalkan dan tidak berdosa apabila mengerjakannya.
Amalan makruh seperti memakan makanan berbau seperti bawang mentah, petai dan segala makanan yang menyebabkan mulut berbau busuk sehingga mengganggu jemaah lain dalam solat juga dikira makruh.

Nabi SAW sendiri menggemari amalan-amalan sunat dan membenci perbuatan yang makruh. Ibadat seperti solat yang dilakukan pada waktu-waktu yang tidak digalakkan dalah makruh seperti waktu gelincir, terbit dan juga tenggelamnya matahari.


Hukum Harus

Takrif Harus
  • Sesuatu amalan yang tidak berpahala jika dikerjakan dan tidak berdosa apabila meninggalkannya seperti: Makan, minum, bersiar-siar dan sebagainya.

Hukum Sah

Takrif Sah
  • Sesuatu amalan yang cukup rukun dan sempurna syaratnya menurut syarak. Contoh: Antara syarat sah solat itu ialah suci daripada hadas besar dan hadas kecil.
Amalan-amalan sama ada yang wajib ataupun yang sunat apabila tidak cukup rukun atau syaratnya dianggap batal atau tidak sah. Ia tidak akan diterima oleh Allah SWT sebagai ibadah dan dianggap sia-sia sahaja. Hal ini menampakkan kejahilan seseorang itu dalam melaksanakan amal ibadahnya. 


Hukum Batal

Takrif Batal
  • Sesuatu amalan yang tidak cukup rukun dan syaratnya menurut syarak. Contohnya: Solat akan batal jika bergerak berturut-turut sebayak tiga kali.
Memahami segala rukun dan syarat dalam satu-satu amalan serta memberi perhatian pula kepada perkara-perkara yang boleh membatalkan amalan. Ini khususnya amalan wajib seperti solat, puasa dan haji yang akan membawa kepada kesempurnaan iman, islam dan akhlak umat islam itu sendiri.
Tidak dinafikan bahawa keampuhan akhlak umat Muhammad SAW masa kini boleh dikaitkan juga dengan pelbagai perkara rukun dan syarat amalan yang telah dan akan dilakukan. 


Sumber : indahnya hidup bersyariat

No comments:

Post a Comment

Followers