Thursday 4 February 2010

Bosan Kerja?


Kerja bertimbun, “dead line” menghimpit, bos pula sudah marah-marah! Situasi sebegini sering membuatkan kita bosan dan buntu dengan kerja. Sesekali akan timbul rasa ingin menarik diri dari pekerjaan yang sedang dilakukan. Perasaan sebegini seeloknya tidak dibiarkan kerana ia mungkin menjejaskan karier. Ada baiknya anda mencari sesuatu untuk membangkitkan semangat kerja anda. Ada dua cara yang boleh anda lakukan;


• Tanya kembali bidang tugas anda

Bidang tugas biasanya diberikan pada awal anda bekerja. Lihatlah sama ada apa yang anda lakukan pada waktu itu kerja anda sudah menyimpang dari yang asal ataupun tidak. Namun sekiranya sampai sekarang anda belum mendapat senarai bidang tugas anda tersebut, silakan tanya. Biasanya pekerjaan menjadi bertindih disebabkan sesuatu hal. Kunci untuk menguraikannya semua ini adalah membicarakannya dengan pihak-pihak lain. Dengan bantuannya, anda boleh menentukan mana tugas utama, dan mana tugas sampingan.

• Kalau terlalu bosan

Cubalah mencari daya penarik lain dari pekerjaan yang selama ini dianggap membosankan. Siapa tahu dengan menyertakan aktiviti dalam melakukan tugas anda menemui bakat terpendam yang selain membuat anda bersemangat tapi juga membuatkan majikan menyedari potensi anda. Cara itu juga majikan mungkin terdorong member anda tanggungjawab lebih yang boleh memacu semangat kerja.

No comments:

Post a Comment

Followers