Tuesday 2 February 2010

BAGAIMANA MENGAMBIL HATI BOS


Pastinya ramai antara kita sedang berlumba-lumba mengambil hati bos atau majikan. Namun begitu ada juga yang tersilap cara. Mengambil hati ada seninya, salah caranya hati majikan mungkin terusik dan anda sendiri yang menerima akibatnya. Untuk mengelakkan perkara ini dari terjadi, pelajarilah beberapa tips mengambil hati majikan seperti di bawah;

• Perkenalkan diri pada bos

Sekiranya ada bos baru datang bertugas di tempat kerja, apa kata anda terlebih dahulu memperkenalkan diri padanya dan bukan sebaliknya. Pekerja yang mengambil inisiatif ini pasti mendapat lebih perhatian. Setelah memperkenalkan diri, kalau perlu ajak majikan terlibat sama dengan projek yang sedang diuruskan, paling kurang meminta pandangan daripadanya.

• Jangan ketinggalan zaman

Bos pasti senang jika pekerjanya adalah seorang yang serba tahu dan selalu tahu berita-berita terbaru tentang pekerjaanya. Selain itu ikuti juga perkembangan syarikat, jangan bersikap seperti katak di bawah tempurung. Jangan juga remehkan gossip-gosip dunia kerja, kerana siapa tahu ada gunanya.

• Dengarkan dan tanyalah

Jangan hanya mendengar apa yang diucapkan oleh bos atau majikan. Lanjutkan dengan pertanyaan agar dia fokus, dan mendengar apa yang diperkatakannya. Itu semua membawa petanda anda pekerja yang prihatin dan peka dengan kehendaknya.

• Selalu pasang mata

Pekerja yang baik adalah mereka yang mengambil tahu tentang pelanggan dan juga rakan setugas. Selalu pasang mata dan perhatikan juga tentang perkara-perkara dalam pekerjaan yang boleh membuat kita bakal disanyang bos.

• Kembangkan Idea

Pekerja yang paling berharga adalah pekerja inovatif, yang selalu mendorong diri sendiri untuk mencapai yang terbaik. Cirri khas pekerja inovatif adalah mereka yang selalu berkata, “saya telah memikirkan tentang tugas yang telah diberikan itu, dan menambahkan idea a, b, c, ke dalam idea asli. Jadi harap yang lain ambil inisiatif, jangan pasif saja!

• Jangan takut ambil risiko

Bertanggungjawab, tidak kering idea dan tidak takut menentang arus adalah pekerja pilihan. Selain itu pekerja yang bakal mengambil perhatian majikan adalah yang berani mengambil risiko. Semua kerja punya risiko jadi apa ditakutkan jika segalanya sudah dirancang dengan baik.

Sumber : MW

No comments:

Post a Comment

Followers