Thursday 4 February 2010

Gambaran Wanita Tua Tentang Peribadi Rasullullah s.a.w.


Dalam peristiwa hijrah, Rasulullah s.a.w telah singgah di sebuah rumah yang didiami oleh seorang wanita tua bersama suaminya. Persinggahan ini berlaku semasa Rasulullah s.a.w bersama sahabat-sahabatnya dalam perjalanan dari gua Thur ke Madinah. Semasa singgah di rumah wanita tua itu, suaminya tidak berada di ruamah kerana urusan pekerjaanya di luar.

Kehadiran Rasulullah s.a.w itu telah menyebabkan kambing kepunyaan wanita itu mengeluarkan susu dengan banyaknya. Walaupun Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya dapat meminum susu sehingga kekenyangan, namun masih banyak baki susu yang masih ada. Ini menimbulkan kehairanan kepada wanita tua itu dan suaminya.
Apabila suaminya pulang ke rumah dan melahirkan rasa hairannya, maka wanita itu menggambarkan diri Rasulullah s.a.w dengan kata-kata berilut:

“Rupa parasnya kacak, mukanya bercahaya, tingkah lakunya menyenangkan, perutnya tidak memboyot, rambutnya kemas dan rapi, segak, tampan, matanya hitam dan besar, rambutnya panjang dan tebal, suaranya jelas, lehernya jinjang, matanya hitam bercahaya, kebiruan asli di sudut-sudut matanya, bulu matanya lembut dan nipis, rambutnya hitam dan ikal, diam khusyuk dan ramah mesra, cantik dan menawan dari jauh dan amat manis dan segak dipandang dari dekat, manis ketika berkata-kata serta jelas kalimat-kalimatnya, tidak lebih dan tidak kurang dari yang perlu, percakapannya tetap, ukuran badannya sederhana tidak rendah dan tidak terlalu tinggi, seperti setangkai ranting yang segar disunting dari sebatang pohon yang cantik, indah dipandang dan segak bentuknya. Sahabat-sahabatnya sangat setia dan selalu mengelilinginya, mendengar kata-katanya dengan diam dan patuh segera akan apa yang diperintahkannya, mereka taat, suka kepadanya, tidak banyak cakap dan tidak pula menyembunyikan”

Perhatikan firman Allah Ta’ala dalam Surah al-Ahzab, ayat 21: “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu contoh teladan yang baik bagimu (iaitu) orang yang mengharapkan (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari akhirat dan dia banyak menyebut nama Allah.”

No comments:

Post a Comment

Followers