Wednesday 13 April 2011

JANGAN BAKHIL

Firman ALLAH SWT bermaksud : “ Sebaliknya orang yang bakhil (daripada berbuat kebajikan) dan merasa cukup dengan kekayaan dan kemewahannya; “
( Surah Al Lail : 8 )

ULASAN AYAT :

1.        Ayat di atas menyatakan tentang keburukan sifat bakhil seseorang yang tidak mahu berbuat kebajikan. Di dalam tafsir Syeikh As Sobuni menyebut : ” Syeikh Ali Assobuni menyatakan : ” Orang yang bakhil ialah bakhil daripada menginfakan harta dan merasa kaya daripada beribadat kepada ALLAH.

2.        Kita hendaklah membiasakan diri dengan sifat pemurah serta sering melakukan amalan kebajikan agar bebas daripada sifat bakhil. Biasakan diri dengan bersedekah, sekalipun sedikit kerana dengan bersedekah dalam bentuk apa jua akan memadamkan api kesalahan, mengembirakan hati, menghilangkan keresahan dan menambahkan rezeki.

3.        Dan hendaklah kita sentiasa meghulurkan kebajikan malah merasa tamak melakukan amal ibadah tidak merasa cukup dengan apa yang ada.  

      Sesungguhnya kita hendaklah sedar bahawa segala apa yang kita lakukan dalam amalan kebajikan akan dilihat oleh ALLAH. Malah setiap hamba yang melakukan kebajikan dan beramal soleh ALLAH akan gandakan pahala dan ganjaran untuknya bukan sekadar di akhirat malah di dunia lagi ALLAH akan berikan. WALLAHU’ALAM

No comments:

Post a Comment

Followers