Monday 21 March 2011

KEJAYAAN SEBENAR

Firman ALLAH SWT bermaksud ; “ Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; yang demikian itu ialah kemenangan yang besar. “ ( Surah Al Buruj ; 11 )

ULASAN AYAT:


1.        Orang-orang sebelum kita telah ramai yang berjaya. Berjaya dalam erti kata yang sebenarnya. Iaitu mereka berjaya menggapai redha ALLAH SWT dan mendapat pula Syurga ALLAH SWT.

2.        Berjaya yang diraih oleh orang terdahulu bukan seperti yang kita raih pada hari ini, berdasarkan kepada pangkat, jawatan dan kekayaan atau nama semata-mata. Namun jika kejayaan itu dihiasi dan diraih dengan disertai rasa ketaqwaan barulah ia dikira berjaya. Andai berjaya sekadar mendapat keredhaan manusia atau kesukaan dunia, maka dia belum dikira berjaya sepertimana orang terdahulu yang beriman.

3.        Kehidupan mereka yang benar-benar berjaya di sisi ALLAH sangat penuh dengan corak keimanan. Iman menjadi asas penting dalam kehidupan mereka, sehingga mereka bersungguh-sungguh dalam beramal demi mencapai janji-janji ALLAH. ALLAH SWT tidak pernah mengecewakan mereka. 

4.        Terdapat banyak ayat-ayat ALLAH yang menceritakan tentang orang-orang beriman, mereka yang taat kepada ALLAH dan melaksanakan amal soleh. Kehidupan mereka berlandaskan perintah ALLAH SWT dan sunnah Rasulullah SAW.

5.        Walaupun hakikatnya mereka yang mengaku beriman dan benar-benar mencari redha ALLAH, mereka terpaksa melalui ujian yang sangat berat lagi hebat, namun mereka tetap tabah. Ini adalah kerana keyakinan mereka kepada ALLAH SWT dibalas dengan sebaik-baik balasan.

6.        Begitulah antara sifat orang yang berjaya dengan sebenarnya. Sama-sama kita raih. insyaALLAH . WALLAHU’ALAM

 

No comments:

Post a Comment

Followers