Wednesday 9 March 2011

SUBURKAN UKHUWWAH DENGAN AKHLAK MULIA

Firman ALLAH SWT bermaksud : “ Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).  (Surah Al Hujurat ; 13)


Huraian Ayat :


1.        ALLAH SWT menganjurkan umat manusia untuk hidup sebagai satu rumpun yang damai dan harmoni.


2.        Inilah objektif kejadian manusia. ALLAH SWT menjadikan manusia dengan tujuan untuk hidup bersama dengan perasaan hormat menghormati antara satu sama lain. Hidup bukan untuk bermegah-megah atau untuk mencari kesalahan dan kekurangan  orang lain.


3.        Dalam menentukan kesinambungan hidup manusia perlu kepada akhlak sebagai pengukur terhadap apa yang dilakukan seharian. Peranan akhlak cukup besar dalam kehidupan umat Islam. Sifat-sifat tercela pastinya tidak akan subur jika seseorang itu diawasi dengan akhlak yang mulia atau dipanggil sifat mahmudah (sifat terpuji). Antara sifat mahmudah ialah bermaaf-maafan, tolong menolong, bertimbangrasa dan sebagainya. 

4.        Selain daripada kita dapat hidup dengan tenteram dengan sifat mahmudah tersebut, kita juga akan mendapat balasan pahala yang berganda-ganda dari ALLAH. Banyak hadis Rasulullah yang menggambarkan perkara ini, antaranya yang bermaksud: “Sesungguhnya sebaik-baik kamu adalah yang terbaik akhlaknya” ( Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


5.        Satu lagi konsep yang penting mesti dihidupkan dalam masyarakat kita hari ini ialah, konsep mempermudahkan dan jangan menyusahkan. Jika konsep ini dihidupkan pastinya kemesraan akan terjalin sesama kita.


6.        Kesimpulannya, marilah kita sama-sama berlapang dada dan bertolak ansur di kalangan sahabat-handai kita agar konsep ‘ukhuwwah’ yang sering diwar-warkan oleh Islam  dapat dihayati dan diamalkan oleh kita bersama. Tiada kemuliaan melainkan dengan menuruti segala panduan dan tunjuk ajar yang telah ditunjukkan Islam. Semoga usaha ini mendapat keberkataan ALLAH SWT. WALLAHU’ALAM


Sumber : Mutiara Iman

No comments:

Post a Comment

Followers