Wednesday 16 March 2011

RASA INGIN DINASIHATI

Maksudnya : Barangsiapa yang menyeru atau mengajak ke arah sesuatu yang sesat (dosa), dia akan menanggung dosanya sebagaimana dosa-dosa orang mengikuti ajakan dan seruannya sehinggalah hari kiamat, tidak terkurang dosa itu walau sedikit. 

(Riwayat Muslim dan Ibnu Majah)


ULASAN HADIS :


1.        Hadis di atas memberikan peringatan kepada kita bahawa jika kita mengajak orang lain melakukan perkara dosa, kita tetap akan menanggung dosa tersebut walau pun kita tidak melakukannya. 


2.        Dalam kehidupan seharian, kita tidak akan terlepas daripada melihat situasi keengganan sesetengah individu mematuhi perintah Allah SWT.Paling menyedihkan, ada yang mengajak individu lain untuk bersama-sama dengannya. 

3.        Tatkala itu, jika di peringkat individu, ahli keluarga yang lain wajib menegur. Manakala di peringkat organisasi, sebagaimana diajar oleh nabi, wajib pula ahli kepimpinan yang lain atau warga kerja organisasi tersebut untuk menegur. Jika teguran tidak dilakukan, dosa terbabit dikongsi bersama oleh pimpinan lain dan penyokong. 


4.        Apalah salahnya jika kita menukar sikap kita daripada membantah penguatkuasaan perkara kebaikan kepada menyokong dan membantu merealisasikan perkara tersebut.Jangan menyalahkan orang yang menegur jika teguran tersebut ada kebenarannya, tapi salahkan diri kita jika kita susah untuk menerima teguran dan nasihat daripada orang lain. 


5.        Jika kita tergolong dalam golongan yang dinyatakan dalam hadis di atas, cukuplah, hentikan perbuatan tersebut. Berazamlah untuk merubah diri dan pastikan kita tergolong dalam golongan yang dinyatakan dalam sebuah hadis lain Riwayat Muslim yang bermaksud ” Barangsiapa yang menunjukkan sesuatu perkara yang baik di dalam Islam, Dan ianya diamalkan oleh orang sesudahnya, maka ganjarannya sama seperti ganjaran yang diperolehi oleh orang yang mengamalkannya dengan tidak mengurangkan sedikitpun daripadanya”.WALLAHU’ALAM


No comments:

Post a Comment

Followers